Kolonialmakten Sverige tvingade samer att bli kristna och bli sockenlappar (2023)

Av Jouni Tervalampi mejl: tervalampi@mail.com

Läget 23 oktober 2023. Av Jouni Tervalampi.

År 2022 kom böckerna Samer i söder (2022) och Samiska spår. Dalarna-Gävleborg-Västmanland (2022) ut.

Här är lite vad jag själv håller på med. Jag tog ju ett uppehåll om samer i söder under projektet Ohtsedih och främst har forskat på egna rötter i Finland. Nu pausar jag mina släktrötter och återgår att skriva om de sydligaste samerna. Det var helt rätt att vänta då det kom fram en hel del nytt material.

Kolonialmakten Sverige tvingade samer att bli kristna och bli sockenlappar (2024/2025)

När jag har studerat kyrkböcker i 25 år har jag upptäckt vilka samer hos de sydliga samer som hårt drabbade av kungliga, prästerskapet och bönder som av olika anledningar ville att bönder skulle bli deras drängar och pigor.

En av mina fem samiska rötter från rikets östra del, Finland, blev tvingade att sluta med sin kustsamiska levnadsstil och tvingades bli torpare av kolonialmakten Sverige.

Del 1. Labyrinter, samer och kolonialmakten Sverige (planerad utgivning 2024)

Del 2. Sverige tvingade samer att bli kristna och bli sockenlappar (2024/2025)

Vilka var sockenlapparna som Per Holmberg mötte i Gästrikland?

Jag skriver bland vilka samer och sockenlappar som Per Holmberg mötte i Gästrikland i början av 1770-talat.

Kommande år är det tänkt att jag sammanställa ”Samiska män och kvinnoöden hos de sydligaste samerna”.

När jag har studerat kyrkböcker i 25 år har jag upptäckt att samiska män har dött en förtidig död och efterlämnat sig ensamstående samiska mammor med barn. Männen har dött genom olyckor som drunkning, ihjälfrusna och genom sjukdomar som tuberkulos. Men vad hände med ensamstående kvinnorna och barnen?

”Pojken med döden i släptåg” handlar om en pojke som miste sina föräldrar och som sändes till anhöriga där vårdnadshavaren dog och någon av barnen och så vidare till nästa anhörig och där skedde samma sak.

Ensamstående mamman från fjällen som for Stockholm för att sälja levande renar.

Ensamstående mamman som sockenlapp efter mannen hade dött.

Två stycken ensamstående mammor som bedrev renskötsel efter männen hade dött.

Samer som dog i det svensk-ryska kriget och samiska soldatänkan som blev ensamstående mamma med tre barn.

Samen med de blå ögon med frun som sålde renstekar och levande renar på olika marknader.

Nåjden från Strömsholms kanal

Jouni Tervalampis artiklar på nätet och urval av nyhetsbrev
https://tervalampi.wordpress.com/

Läs mer: Nyheter om sydliga samer i Sverige Våren 2023 | tervalampi (wordpress.com)

Läs mer: Jouni Tervalampi skriver böcker om sina rötter från samer, finnar, karelare, tjuder och pomorer | tervalampi (wordpress.com)

Läs mer: Jouni Tervalampi Korta artiklar och notiser om arkeologi och historia kring samer | tervalampi (wordpress.com)

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.