Efterlysning Тимиев Timiev Pääjärvi pogost Viena Karjala 1795 – 1834

Efterlysning Тимиев Timiev Pääjärvi pogost Viena Karjala 1795 – 1834

Av Jouni Tervalampi 2023 tervalampi@mail.com

Pääjärven prisutstvie ja pogosta Тимиев

Olga Sudakova och Santeri Palviainen på Karjalan Sivistyssueura har gjort ett jättefint arbete med att renskriva de handskrivna ”Pääjärven prisutstvie ja pogosta” Verorevisiokirja ( revisonsberättelse) 1782 och 1795 till dataskrivna på ryska, vilket gör att jag har kunnat översätta de med översättningsprogram.

Tyvärr kunde jag inte finna släkten Timiev i revisionsberättelsen 1795. I revisionsberättelsen 1850 finns Timiev (No 55) och då tycks de även finnas i revisionsberättelsen 1834.

Boken som skattekontrollanten har vissa likheter med svenska husförhörslängder med skillnad att i Ryssland skrev man av den senaste boken och efter vart 13-16 år skrev man in man de som hade dött, de som hade flyttat in och från vilket distrikt eller i från närområdet vilket by, vigda och födda.

Min släkt på min förfäderslinjen Timiev måste ha flyttat in till Majavalahti och Pääjärvi pogost någon gång mellan 1795-1834. Det är 39 år mellan 1795 och 1834 så det bör ha varit tre revisionsberättelser cirka 1808, 1821 och 1834.

Är det någon som tillgång till de här revisionsberättelse och om de kan se släkten Timiev. Det går bra att skriva på ryska bokstäver, då jag jag kan översätta med översättningsprogram (även bara ta en print screen på den ryska handstilen och då får jag försöka översätta det.

Hälsningar från Jouni Tervalampi med rötterna från Viena Karjala

tervalampi@mail.com

Läs mer:

Pääjärvi | Sampo (karjalansivistysseura.fi)

Jouni Tervalampi skriver böcker om sina rötter från samer, finnar, karelare, tjuder och pomorer | tervalampi (wordpress.com)

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.