Datorer, Strömsholms kanal, vikingatida dna och Kopparbergsvägen

Krönika av Jouni Tervalampi 24 september 2019 tervalampi(a)mail.com

Dessa förbannade datorer

2019 köpte jag min första laptop och 10 år senare – nu i september 2019 – kraschade min fjärde dator. På 10 år har fyra datorer gått sönder och i snitt håller en dator i 2,5 år och de beror att de är programmerade att gå sönder efter ett visst antal år.

Sveriges Radio. 2019. Prylarnas pris: ”Allt som säljs går sönder”
https://sverigesradio.se/avsnitt/1371105

Strömsholms kanal – Statligt verk vill INTE att hela landet ska leva

Politikerna pratar vitt och brett att hela landet ska leva, men samtidit kör statliga Trafikverket över små kommuner i Västmanland och Dalarna och riksdagsledamöter i Västmanland och Dalarna sitter tyst och tiger.

Bakgrunden är att det ska byggas en ny bro över Kolbäcksås/Strömsholms kanal och de små kommunerna efter Strömsholms kanal. Hallstahammar, Surahammar, Fagersta och Smedjebacken har föreslagit att flytta brobygget då att bron blir högra och gögre båtar kan passera under bron. Trots förslaget skulle bli billigare än nuvarande Trafikverkets förslag.

-Jag är besviken på Trafikverket, sade Catarina Pettersson (S), ordförande i Strömsholms Kanalbolag, till VLT.

Läs mer: Magnus Östin 2019-09-12. Bakslag för önskan om högre kanalbro.Vlt (s.16)

Ett besök vid den gamla Kopparbergsvägen på Badelundaåsen

I lördags då sommarens sista dag cyklade jag ut till gravfältet vid Alvesta i Hubbo socken i Västmanland för att se hut av gravfältet var kvar. Gravfältet ligger uppe på åsen intill den gamla Kopparbergsvägen som gick upp till Kopparberg (Falun) i Dalarna. Det var här Lasse Eriksson gick med sina dalkarlar och västmanlänningar innan de drabbade samman vid Kampängsbron söder om galgbacken i Västerås 1521.

Det var även på åsen darlkarlar transporterade koppar med häst och släde ned till Västerås. Det fanns tydliga spår efter den gamla vägen.

Att lägga pussel med dna från vikingatiden

I juli kom en förhandsvariant om dna främst från skelett från vikingatiden. Det var en dansk studie.
Det är mycket intressant att man kan jämföra med dna från Kaukakus, Estland, Lettland och Litauen.
Läste att finska forskare har utvunnit dna från gravfältet vid Eurabygden och Häme/Tavastland. Väntar med spänning att de ska publiceras. Idag vet redan de svenska dna-forskarna samernas historia under vikingatiden med Atlasprojktet. De måste ha ett enormt material både från Birka och andra platser i Sverige.  Utan forskarna pyttsar ut lite då och då i internationella tidskrifter för att få så mycket publicitet, det är bra för forskarna och univeritet.

Jag får helt enkelt vänta och se vad som händer. Jag har ju hur mycket material som helst om samer på 1500-1800-talet som jag kan skriva klart.

Nästa vecka 40 ska jag ut till Anundshög och titta på forskningsutgrävning

Detta inlägg publicerades i Krönika. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar