Ny fotoalmanacka av Jouni Tervalampi

Gör din egen fotoalmanacka

 Gick på stan i Västerås då jag såg en annons om att göra en egen fotoalmanacka, 20 x 30 cm, på Nya Korthuset i Sigmahuset för 99 kr. Blev nyfiken och frågade biträdet på  storleken på bilderna och vilken dpi bilder skulle vara.

Fick till svar att jag skulle döpa de 13 bilderna; framsida och de andra efter månaderna januari, februari o.s.v. Ville man använda bilderna fullt skulle man göra de 19 x 14 cm. Bilderna skulle man ha i ett USB-minne. Hemma valde jag ut 13 svartvita bilder och beskar de i 19 x 14 cm. Gjorde en svart ram runt bilderna. Sparade de i 300 dpi och i 5-läge i Photoshop och de blev 350-600 kb beroende hur stora fotografierna var när jag skannade in bilderna. Hade väl inte några större förväntningar på fotoalmanackan. När jag hämtade fotoalmanackan fyra dagar senare blev överraskad att resultatet blev så bra. Bland annat lite tjockare blankt fotopapper där de svartvita fotografierna fick en svag grön ton.

Nu när jag gjorde min fotoalmanacka så plockade jag hastigt ihop bilder som jag hade i datorn som någorlunda passade med årstiderna. Det behöver man inte göra man kan även bygga i olika tema till exempel 13 st  blommotiv, 13 st raggarbilder från Power Meet, eller 13 st gamla bilder från din hembygd.

P.S. Det finns massor av fotoaffärer och fotoföretag på Internet som gör sådana här fotoalmanackor.

Jouni Tervalampi testar fotoprodukter

3. Gör din egen fotoalmanacka

2. Jouni Tervalampi testar Aschampoo Slideshow Studio 2010

http://tervalampi-fotobloggen.blogspot.com/2010/01/jouni-tervalampi_16.html

1. Gör din egen färgfotobok för några 100-lappar
http://tervalampi-fotobloggen.blogspot.com/2011/05/ny-fotobok-av-jouni-tervalampi.html

Detta inlägg publicerades i Fotografi. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar