Fotoutställning Martin Adler Ögonblick

FotoutstellningMartinAdlerOgonblick

Utställningen Ögonblick med Martin Adlers fotografier och filmer pågår till och med 1 mars 2015 på Västerås konstmuseum, Karlsgatan 2

http://vasteraskonstmuseum.se/utstallningar/exib/martin-adler-ogonblick/

Vacker fotoutställning – men många av Martin Adlers starkaste bilder finns inte med

Av Jouni Tervalampi 29 december 2014

Fram till 1 mars 2015 visas en minnesutställning med fotografen Martin Adlers (1958-2006) bilder med titeln Ögonblick på Västerås konstmuseum.

Åttio fotografier i färg och svartvitt hänger i en ombyggd industrilokal på KRLSG2 (Karlsgatan 2) i Västerås. Det är Martin Adlers bilder från hans tid som rese- och reportagefotograf mellan 1988-2006. Inte en enda bild från Sverige. Utställningen är snygg och pedagogisk gjord. Vid entrén finns det två soffor med ett bord. Där ligger inplastade urklipp från olika tidningar och tidskrifter och ett läse exemplar, eller man skulle kanske kalla det tittarexemplar, då det är en fotobok av Martin Adlers fotografier med titeln Moments (2014) som gavs ut i samband när utställningen öppnades.

Skildring av utsatta barn och kvinnor

Utställningen är uppdelat i olika teman i väggar och i vissa fall liknanden små rum. Störst utrymme har Martins bilder från hans resor från Afghanistan. Martin åkte till Afghanistan 1996, 2001 och 2002. Där är kvinnor och barn i centrum, uppdelade i svartvita bilder och en vägg med färgbilder. Dessutom finns ett bildspel med fotografier från Afghanistan.

I utställningen finns ett bildreportage som kom tvåa i Pressfotografernas klubbs tävling i Årets bildreportage 1998. I boken Martin Adler Moments (2014) finns endast två bilder från reportaget. Här ser vi sju bilder från hans berömda reportage. 1998 åkte Martin två gånger till Bangladesh för att skildra kvinnor som fått syra på ansiktet av sina män. Där träffade Martin en 17-årig flicka som hade fått syra på ansiktet. Det är ett av Martins bästa. En åttonde bild finns i boken Moments (s. 84).

Biosalongen och filmaren Martin Adler

Ett annat intressant inslag i utställningen är en liten uppbyggd biosalong där det rullande visas sex korta nyhetsdokumentärer, bland annat den prisbelönta Charlie Company om ett amerikanskt kompani under Irakkriget 2003 som vann Rory Peck Awards 2004 i klassen Hards News.

I en intervju i tidningen Fotografi Nummer 7 1995 berättade Martin att han först fotograferade och sedan började han filma. 1998 han rollerna förändras då han lade mer vikt på sitt filmande först. Det syns tydligaste med Charlie Company där filmen är betydligt bättre än det fotografiska materialet.

De engelska nyhetsfilmerna som visas är:

  1. Bangladesh – One-Way Ticket to Hell (12 min)
    1999. Pakistan – The Rat Chilren (9 min)
    2000. Guatemala – The Baby Business (9 min)
    2000. China – Kidnapped wives (9 min)
    2003. Iraq – On Patrol with Charlie Company (10 min)
    2004. Iraq – Olympic Dream (7 min)

Martin Adlers machostil påverkade hans fotograferande

Martin Adler var macho. Han var noga med att se bra ut. Han sprang i elljusspåret och tränade styrketräning. Dessutom var han intresserad av kampsporter. De intressen skulle påverkade valet vad han skulle fotografera.

På en vägg i Västerås konstmuseum hänger fyra svartvita fotografier från Afrika. Två av bilderna är från ett militärt träningsläger för soldater från den före detta Kobramilisen 1997. En bild visar uppställda soldater med bara överkroppar och Martin tar en bild när en soldat vänder sig om med en ilsken blick och tittar på Martin. Den andra bilden visar en soldat i bar överkropp gör armhävningar med knutna knogar. En tredje bild finns i boken Moments (s. 59) på en soldat som krälar i en vattenpöl efter blivit bestraffad.

På konstmuseets utställning finns en Irakhörna med Martins bilder. Martin var till Bagdad 2003, 2004 och 2005. Den sista gången skildrade Martin ett gym där ägaren gillade Arnold Schwarzenegger och gymmet hette ”Arnold Classic Gym” och tävlingen ”Arab Bodybuilding Championship” mitt under brinnande Irakkriget 2003-2011. Tio bilder från reportaget finns med i ett bildspel vid Irakhörnan.

Martin Adlers starkaste bilder är inte med på utställningen

Ska jag ge lite kritik så tycker jag att man har lyft fram Martin som fotograf som att han bara tog porträtt, porträtt och besökte flyktingläger, sjukhus och träningsläger. Var är bilderna från fronten? Kan man kalla Martin Adler för krigsfotograf?

1990 åkte Martin tillsammans med Peter Strandberg till det tamilska området på norra Sri Lanka och där mötte de tamiler som viftande med porträtt av sina döda anhöriga som pressade Martin mot en lastbil. Då skrek Peter till Martin att han skulle gå upp på ett lastflak för att ta bilderna på tamilerna. (Moments s. 46). Det var ett fotoknep som han använde många gånger senare med anhöriga som visade porträtt på döda eller försvunna som till exempel i Tjetjenien 1995 och Haiti 2004.

Sommaren 1992 åkte Martin och Peter Strandberg till Nagorno Karabach för skildra inbördeskriget. Vid ett skyttevärn tog Martin en bra bild på tre soldater ihopkrupna i skyttevärnet för att ta skydd mot ett granatanfall. En av soldaterna lyfter upp huvudet och tittar upp mot himlen. Soldatens blick visar rädsla i ögonen för att granaten ska träffa soldaterna (Strandberg 1992 & Åkerström 1993).

En annan gång där Martin Adler och några journalister, bland annat Åsne Seierstad, tvingats ta skydd i dike då kulorna ven över huvudet var vid inbördeskriget i Tjetjenien 1995. Martin Adler och Åsne Seierstad har båda skildrat händelsen. Martin i en intervju i Fotografi Nummer 7 1995 och Åsne i boken Ängeln i Groznyj (2008).

I utställningen finns en vägg med färgbilder från inbördeskriget från Liberia där bland annat tagit med en bild på poserande soldater med masker, men inte en realistisk fartfylld bild på en gerillasoldat som skjuter med en kpist och två stycken ungdomar som har tagit skydd bakom en dumper och tittar om någon fiende blivit träffad (Moments s. 40).

Inte heller Martin Adlers prisbelönta bild från Afghanistan 2001 platsar i utställningen.  En bild på en soldat som slår med gevärskolven mot en talibanfånge sittande på ett lastbilsflak (Moments s. 123). År 2002 blev Martin blev belönad i Pressfotografernas klubbs tävling Årets Nyhetsbild Utland 2001.

I Aktuell fotografi & FOTO nr 12 1993 finns en bra bild. Det förställer en gravprocession där en man bär på ett enkelt träkors och bakom honom bär fyra personer en bår på sina axlar där den döde är på väg till gravfältet för att begravas.

Sedan har Martin tagit två riktig bra bilder från Albanien 1997 och 1999. Se källförteckning.

Några av mina personliga favoriter från fotoboken Moments som inte är med på utställningen (s. 40, 45, 46, 53, 87, 90, 92, 123, 126).

Källor:

Adler, Martin 1997-09-29. Albanien 1. Vestmanlands Läns Tidning (Del 2. s. 17)
Adler, Martin 1999-05-08. Albanien, maj 1999. Vestmanlands Läns Tidning (Framsida)
Kjellberg, Lars 1995. Martin Adler konfliktfotograf. Fotografi Nummer 7 1995.
Seierstad, Åsne 2008. Ängeln i Groznyj. Albert Bonniers Förlag. (s. 36-42)
Strandberg, Peter (foto: Martin Adler) 1992. Nagorno Karabach. Arbetaren nr 32 7/8 1992
Åkerström, Urban 1993. Nyfiken starkare än rädslan. Aktuell fotografi & FOTO nr 12 1993 (s. 38-43)

Annonser
Det här inlägget postades i Fotografi, Konst, Västerås. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fotoutställning Martin Adler Ögonblick

  1. Alan Adler skriver:

    Fint skrivet. Tack Jouni. Alan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s