Fotobok Martin Adler Moments

MartinAdler-Moments

Fotobok: Martin Adler Moments (2014). Glädjens Akademi. 26 x 25 cm.  132 sidor, med 112 fotografier, varav cirka hälften är i färg och i svartvitt.

Boken finns att köpa på museibutiken Karlsgatan 2 i Västerås, Akademibokhandeln på Igor och Gallerian i Västerås. På nätet: Glädjens Akademi http://martinadler.se/

Utställningen Ögonblick med Martin Adlers fotografier och filmer pågår till och med 1 mars 2015 på Västerås konstmuseum, Karlsgatan 2
http://vasteraskonstmuseum.se/utstallningar/exib/martin-adler-ogonblick/

 

Av Jouni Tervalampi 28 december 2014

Två av mina vänner, Martin Adler (1958-2006) och Peter Strandberg (1955-2008), hann aldrig se sina egna böcker i tryck innan de dog. Likaså var det för Life-fotografen Larry Burrows som dog i Vietnam när helikoptern som han åkte i sköts ned 1971 under Vietnamkriget. Året efter gavs en postum fotobok ut med titeln: Larry Burrows – Compassionate Photographer (1972). Nu har en postum fotobok getts ut om fotografen Martin Adlers tid som konflikt- och krigsfotograf med titeln Moments i samband med att Västerås konstmuseum öppnade sin utställning med Martin Adlers fotografier med den svenska titeln Ögonblick i november 2014.

Jag lärde känna Martin Adler 1986 då han hade en fotoutställning med bilder från Jemen på Bryggargården i Västerås. I början av 1989 lärde vi känna journalist och fotografparet Peter och Nania Strandberg. Tidigare hade Martin gjort resereportage från Etiopien (1988) och Kap Verde (1989) då han fick erbjudande att följa med Peter till Somalia för att följa en gerillagrupp. Det blev början för Martin i sin roll som fotograf, journalist och filmare och slutade med att han dog i arbetet när han blev skjuten i ryggen i Mogadishu i Somalia 2006.

I boken Moments finns tre korta texter skrivna av Martins levnadskamrat Katarina Adler, journalisten och författaren Ann-Christine Kihl och TV4:s utrikeskorrespondent Rolf Porseryd. Dessutom korta bildtexter till varje bild. De flesta skrivna av Martin Adler själv. Alla texter finns på engelska och på svenska. Alla bilder har en naturlig svart ram som visar hela negativet, det vill säga det fotografen Martin såg i sökaren i kameran. Det var populärt bland oss fotografer att ta med hela negativet under den analoga tiden. Det berättade hur duktig fotografen var utan att beskära bilden när man kopierade bilden.

Martin Adlers bilder är som en historiebok då han i många fall skildrade konflikter i världen. Martin skildrade barnsoldater i El Salvador 1991 (s. 44-45) under inbördeskriget i El Salvador 1979-1982. Martin åkte tillsammans med Peter Strandberg och Peter tog också en bild på den 13-åriga gerillasoldaten ”Eva” (http://www.peterstrandberg.com)

1992 fotograferade Martin kvinnliga flyktingar med barn från Burma i Bangladesh (s. 86-87). Det var en serie på minst tre bilder. Två av bilderna finns i boken och den tredje finns på omslaget till Arbetaren nr 12 20/3 1992.

Under 1993-1994 gjorde Martin fyra reser till Rwanda-Burundi där det rådde inbördeskrig. En av de starkaste skildringar var Martins resa till flyktinglägret Nyaconga i Rwanda 1993 (s. 26-27). I boken finns ett porträtt. Den andra bilden ser vi sex dödgrävare som gräver en varsin grav. I Aktuell fotografi & FOTO nr 12 1993 finns en tredje bild. Det förställer en gravprocession där en man bär på ett enkelt träkors och bakom honom bär fyra personer en bår på sina axlar där den döde är på väg till gravfältet för att begravas. I slutet av december 1993 eller i början av januari 1994 skildrade Martin inbördeskriget i Burundi. Strax efter dödades över 500 000 människor i Rwanda. Peter Strandberg och Martin reste tillsammans för att skildra massmorden. De var en av de första journalister och fotografer på plats. (s. 31) Deras material blev första nyhetsstoff i Dagens Nyheter och i Expressen den 6 maj 1994. I  början av augusti 1994 åkte Martin till flyktinglägret Goma på gränsen mellan Kongo och Rwanda (s. 50-51, 53) som publicerades i Aftonbladets Söndagsbilaga 28 augusti 1994. April 1997 åkte Martin till åter till gränstrakterna till Kisangani i östra Kongo där han tog en stark bild av en flicka som hade fått underkäken avhuggen av en machete och på bilden ser man bandage runt huvudet och där hakan skulle ha suttit (. 52) och reportaget publicerades bland annat i VLT 20 maj 1997. Fotoreportaget från Kongo fick tredje pris i Pressfotografernas klubbs tävling i Årets bildreportage 1997.

År 1993 och 1996 besökte Martin Kaschmir i Indien där muslimerna ville bryta sig ur Indien och ansluta sig till Pakistan (s. 88-92). Martin gjorde ett scoop. På Aftonbladets framsida, lördag 6 juli 1996, stod det med stora bokstäver: ”Här dödas rebellerna med Bofors-vapen”. På sidan 6-7 var en stor uppdragen bild på en död gerillaman släpas av fyra indiska soldater med rörelse med blixt (s. 90).

1998 åkte Martin två gånger till Bangladesh för att skildra kvinnor som fått syra på ansiktet av sina män. Där träffade Martin en 17-årig flicka som hade fått syra på ansiktet. Det är ett av Martins bästa bildreportage.  Bilden kom tvåa i Pressfotografernas klubbs tävling i Årets bildreportage 1998. Endast två bilder från reportaget finns med i boken (s. 84-85). Sju bilder från reportaget finns med på fotoutställningen på Västerås konstmuseum.

2002 blev Martin belönad med Årets Nyhetsbild Utland 2001 för en bild från kriget i Afganistan där en soldat slår med gevärskolven mot en talibanfånge sittande på ett lastbilsflak (s. 123).

Martin skildrade även Irakkriget. 2003 följde Martin amerikanska soldater i ”Charlie Company” som tillfånga tog irakiska soldater och lade påsar runt huvudet på fångarna (s. 15-19). Martin var inte dugg intresserad av idrott förutom bodybuilding. 2005 var han i Bagdad och fotograferade ”Arab Bodybuilding Championship” mitt under brinnande Irakkriget 2003-2011 (s.14). Tio bilder från reportaget finns med i ett bildspel på Västerås konstmuseum.

Boken avslutas med en kontaktkarta över en filmrulle som är tagen samma dag som han dog i Mogadishu i Somalia 2006.

Det var ett litet urval om Martin Adlers 110 fotografier ur boken Moments.

Det som drar ned bokens intryck är att det är alldeles för många fel på årtalet när fotografiet är taget.
På sidorna 52-53 står att bilderna från Kisangani från Demokratiska Kongo är tagna 1996 när de är tagna 1997. (Adler 1997). På sidorna 84-85 på fotografierna av den 17-åriga Bena Akhter står det att de är tagna 1999 när de är tagna 1998 (Adler 1998a och 1998b). På sidorna 86-87 står det att bilderna från Bangladesh är tagna 1993 när de är tagna 1992 (Strandberg 1992). På sidan 88 från Kashmir står det att bilden är tagen 1996 när den är tagen 1993 (Kadri 1997). På sidan 95 där kvinnor sopar på en gata i Grozny i Tjetjenien står att den är tagen 1996 men den är tagen 1995 (Adler 1995).
Sedan kan jag tillägga att bilderna från flyktinglägret från Goma på sidan 50-51 är tagna i augusti 1994. (Adler 1994). Bilderna från Rwanda på sidorna 26-27 är möjligen tagna 1993.

Källor

Adler, Martin 1994-01-15. Massakrerade i Burundi. Dagen (s. 9-11)
Adler, Martin 1994-08-28. Bara se starkaste kan räddas. Aftonbladets Söndagsbilaga 28 augusti 1994.
Adler, Martin 1995-06-27. Hon letar efter sin döda dotter. Aftonbladet (s. 10-11)
Adler, Martin 1997-05-20. Skräck och död i Kabilas spår. Vestmanlands Läns Tidning Del 1 (s.10)
Adler, Martin 1998-10-03. Männens hämnd: ta deras skönhet med syra. Aftonbladet.
Adler, Martin 1998-12-29. Nu orkar syraflickorna le igen.  Aftonbladet. (s. 20-21)
Kadri, Sylvia 1997. Strid om prestigefyllt fotografipris. Vestmanlands Läns Tidning
Strandberg, Peter (foto: Martin Adler) 1992. Offer för terrorn i Burma. Arbetaren nr 12 20/3 1992

 

Det här inlägget postades i Fotografi, Konst, Västerås. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s