Hojåkare Fotopocket av Jouni Tervalampi

Hojåkare
_______________________________

Jouni Tervalampi (2012) http://www.bubok.se

Det här var före innan Hells Angels och Bandidos fanns i Sverige. Åren 1986-1987 följde jag två motorcykelklubbar i Västmanland, Tramps utanför Västerås och Bonka MC i Surahammar. Resultatet blev en stor fotoutställning i Västerås vänort Randers i Danmark hösten 1987 och på Västerås konstmuseum i det gamla rådhuset i början av 1988. Sedan har bilder hamnat i kartonger i ett litet förråd och frågan kommer upp vad man gör med sitt fotomaterial.  Den amerikanske fotografen Danny Lyon hade följt ett motorcykelgäng i USA på 1960-talet och inte förrän 2003 fick han ut sitt fotomaterial i bokform i boken The Bikeriders. Fotografi är ett smalt ett smalt ämne och dyrt att trycka upp i fint och glansigt papper i bokform. På 1980-talet var det populärt att ge ut en billigare typ fotoböcker i pocketformat. En idé som kom från Frankrike som spreds sig till USA. I Sverige gav tidskriften Aktuell fotografi en serie fotopocket om främst svenska fotografer. Nu har på 2010-talet fenomenet åter dykt upp i Olle Östlinds fotopocket om Henry B. Goodwins vykort (2011) utgiven av Nordic Academic Press. Inte världens bästa papperskvalité. En bra idé som jag själv måste testa. Här är fotoboken om Hojåkare.

Sommaren 1983 träffade jag ett gäng chopperåkare vid OK-macken i Sura­hammar, min gamla hemort. Jag ville fota dem men jag var rädd att få stryk om jag gjorde det. Efter nervösa 20 mi­nuter med hjärtat i halsgropen gick jag fram till choppergänget och frågade:

- Får jag ta bilder på Er? – Javisst, det är bara att fota, sade en av killarna lugnt med vänlig röst. Jag blev så ”paff” att jag nästan fick en chock. Efter ett tag tyckte jag att jag kände igen en kille bakom solglasögonen och hjälmen, ja det är ju Harri Reijo som gick på samma skola när jag bodde i Surahammar.

- Utdrag ur boken-

Läs de första 11 sidorna ur Hojåkare:

http://www.bubok.se/ver/preview/202664


Tramps , 10 kilometer norr om Västerås 1987.
Foto: Jouni Tervalampi. ©1987

BESTÄLLA BOKEN

Hojåkare av Jouni Tervalampi, 19 x19 cm á 82 sidor

http://www.bubok.se/bocker/202664/Hojakare

Boken trycks via ett ”books on demand” princip, det vill säga att boken trycks när en beställning kommer och trycks vid ett tryckeri i Sydsverige.

OBS! Lägg märke till att frakten är förklickad på Express (snabbtryck och expressfrakt).

Det andra alternativet Economy tar längre tid och är billigare.

OBS! Boken går ENDAST att köpa med kort

Det här inlägget postades i Böcker av Jouni Tervalampi, Fotografi, Västmanland. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hojåkare Fotopocket av Jouni Tervalampi

  1. Ping: Sommartips om aktiviter som inte behöver kosta så mycket i Västmanland | tervalampi

Kommentera

